Nowy system kartotek automatycznych już działa w naszym Szpitalu
02/03/2010W ubiegłym roku Szpital rozpoczął realizację projektu Przyszpitalna Przychodnia Specjalistyczna przyjazna pacjentom – nowa jakość w zarządzaniu usługami medycznymi. Przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Projekt był realizowany w dwóch etapach. Pierwszym etapem była instalacja elektronicznego przyzywowego systemu kolejkowego. Drugim etapem był montaż nowych zautomatyzowanych szaf kartotecznych.
I. Przyzywowy system kolejkowy: ma na celu zarządzanie kolejką pacjentów oczekujących do kartoteki lub na wizytę lekarską. Na podstawie pobranego numerka pacjent oczekuje w dowolnym miejscu Poradni Szpitala na wezwanie do rejestracji lub do gabinetu lekarza. Informacje o stanie kolejki i wezwaniu przekazywane są za pomocą wyświetlaczy stanowiskowych, komunikatów głosowych i dużych monitorów LCD wyświetlających szereg użytecznych wiadomości.
II. Automatyczny system kartoteczny: Dotychczas historie zdrowia i choroby pacjentów Poradni Szpitala były przechowywane w tradycyjnych, metalowych szafach z szufladami. Pracownik rejestrujący pacjenta na wizytę wśród czynności, które miał do wykonania zmuszony był do poszukiwania karty w ciasnym pomieszczeniu. Obecnie system poboru kart został zautomatyzowany za pomocą mechanicznych regałów karuzelowych. Rzędy starych szaf z metalowymi szufladami zastąpiły w każdej kartotece dwa nowoczesne urządzenia. Obecnie rejestratorka obsługująca pacjenta wysyła ze swojego stanowiska komputerowego do szafy elektronicznej komendę odszukania historii zdrowia i choroby pacjenta. Urządzenie przesuwa automatycznie szuflady na odpowiedni poziom i wskazuje położenie karty pacjenta. Następnie rejestratorka podchodzi do regału, aby zabrać kartę, która już czeka przygotowana do pobrania.
W podobny sposób karta jest zwracana do systemu. Rejestratorka skanuje laserowym czytnikiem kod kreskowy naklejony na kartę pacjenta, a szafa samoczynnie wysuwa właściwą półkę i lampką diodową wskazuje miejsce, gdzie dokument powinien być zwrócony.
Głównymi założeniami systemów jest usprawnienie i uporządkowanie pracy Poradni Szpitala, skrócenie czasu obsługi pacjentów, poprawa warunków pracy personelu oraz zapobieganie omyłkowemu umieszczeniu karty w niewłaściwym miejscu.